In vorige tips schreef ik over het belang van focussen op het deelnemen in het verkeer en het effect van slapeloosheid. Door te focussen kun je je eigen en andermans veiligheid vele malen vergroten en hetzelfde door goed te slapen. Het mooie hiervan is dat het geen geld en tijd kost om ze toe te passen.

Wat het nog moeilijker maakt is dat de meeste mensen zich een betere bestuurder vinden dan dat ze in werkelijkheid zijn. Het blijkt namelijk erg moeilijk (of vrijwel onmogelijk) om een correct zelfbeeld te hebben. Volgens de wetenschap ken je jezelf waarschijnlijk minder goed dan je denkt. Als je naar jezelf kijkt, tast je net zoveel in het duister als bij een ander. Je blik naar binnen is vertekend, alleen merk je dat zelf niet. Daarom heeft je zelfbeeld van jou als bestuurder, erg weinig te maken met hoe jij werkelijk rijdt.

Vaak kunnen we anderen beter beoordelen dan onszelf. Slechte eigenschappen (agressief rijden, niet anticiperen) houden we bij onszelf graag op afstand, maar positieve eigenschappen (goed verkeersinzicht, veilige rijden, sociale verkeersdeelnemer) schrijven we maar wat graag aan onszelf toe. Volgens Dunning en Kruger (Cornell University) is het nog veel erger: we vinden dat we een veel betere chauffeur / motorrijder zijn dan we werkelijk zijn. Op zich wel logisch, een rooskleurig beeld van jezelf maakt het leven een stuk(je) prettiger. Maar is tegelijkertijd in het verkeer erg gevaarlijk.

Hoe kun je dit proberen te verbeteren? Ten eerste kan mindfulness helpen om een objectiever beeld van jezelf te krijgen, je leert van afstand naar jezelf kijken. De tweede manier is twijfelen: ga regelmatig bij jezelf te rade of je werkelijk zo’n goede verkeersdeelnemer bent. Als derde mogelijkheid kun je een veiligheidscheck doen: je gaat dan een uur rijden waarbij ik je vanaf mijn volgmotor film. Daarna gaan we samen de film bekijken en kijken waar de verschillen zitten tussen jouw zelfbeeld en de filmbeelden (voor meer info, klik hier).